fredag 17 juli 2009

Min Första Bil

Fick inspiration av en blogg där en tjej känner sej löjlig o sentimental när hon kanske ska sälja sin Första Bil.

Första Bilen är alltid Speciell! Min Första Bil var en Opel Ascona årsmodell 1978. Den Bilen var verkligen personlig... När någon lånade Bilen stannade han på de mest olämpliga ställen och vägrade starta igen. Det var bara att ta MEJ till Bilen, sätta MEJ bakom Ratten, vrida på nyckeln, wroooom wroooom. Inga problem!?
Det var manuell choke då, och original var inskjuten: ingen choke, utdragen: full choke.
På Bilen hade vajern/reglaget gått sönder och nån tidigare ägare gjort så det var tvärt om vajer till förgasaren… men jag instruerade noga alla som lånade Bilen hur det låg till. Tror dom sköt in choken utan att tänka o det blev för fet blandning.

Jag och Bilen har många roliga upplevelser, mest på vintern då jag o min bakhjulsdrivna kavaljer dansar runt på isiga/snorhala bilfria gator. Tack Bilen för träningen!

Min Första Bil hade jag i 4 år innan han hamnade på skroten. Min närhet tröttnade på alla problem, mest papsen som fick svetsa all rost som dök upp hela tiden… annars fungerade han perfekt bara JAG satt bakom Ratten. Lite små motorproblem efter utlåning, men det är väl ungefär som en katt protesterar när matte varit borta??? Självläker efter några dagar.
På skroten grät jag och frågade om jag fick ta hem Ratten? Det fick jag, men i vanliga fall måste man betala för att ta delar. TureSkrotbil tyckte nog det var pinsamt med mina känslor för Bilen.

Planen för Ratten var ett väggfäste som Pappa Smeden skulle tillverka 1992 då Bilen blev skrotad. ”Hur vill du ha det?” Hallååå det är du som är Smeden! Kanske Ratten kommer upp på väggen nån gång i framtiden??? Ratten ligger på en hylla i deras garage men jag klappar lite på den då o då…
Det är som; skomakarens barn har de sämsta skorna….Smedens dotter kan vänta…

Är det bara vi tjejer som har känslor för ”döda” ting?

Lite historia: Förr fick föraren justera bränsle/luftblandning till förgasaren manuellt via chokereglaget.
Sen kom automatchoken där bilen justerade luftspjällen i förgasaren till rätt blandning. Den hängde upp sej ganska ofta så det lät som föraren gasade för fullt, speciellt vid stillastående rödljus.
Nu har alla nya bilar direktinsprutning till cylindrarna som styrs av bilens databox typ?
Ganska förenklat, men …..


20090619 Midsommarafton
Midsommardans i Knutstena. Till päron o äta o dricka. Prata minnen. Papsen hade totalt glömt Ratten, men har lovat göra ett fäste nu… Bifogar bildbevis! KANSKE??????????????????
KOLLA! Jag är så lycklig, exakt som jag tänkt mej men ännu bättre. Egentligen är det en födelsedagspresent, men eftersom jag kom till smedjan fick jag den tidigare. TACK

2 kommentarer:

Rika sa...

Grattis i efterskott! Bra du fick en ratt så du kan styra vart du vill :) Min första bil var en bubbla med taklucka som öppnades med vev..Pärlan....Grattiskram

Camilla sa...

fin historia!!